Saturday, December 4, 2010

Tutorial - Again

Tutorial ini khas saya tujukan kepada kakak saya. Cehh macam lagu pulak nak main tuju tuju. Ini cara paling mudah dan ringkas yang dapat I ajar U yea? Hahaha. Since U pon mintak I ajarkan. I ajarkan. Tadaaaa.

Setelah puas saya godek sana sini finally berhasil. Padahal orang lain dah lama tahu. Tak kisahla. Bukan dosa pun belajar haaa tinggi diri tinggi diri. Ok. Mari mulakan. Ini tutorial bagaimana nak menukar baju blog anda atau background blog supaya nampak lawa dan cantik :)

-Tekan design dan akan keluar ini.




- Then klik template design. Tapi sebelum nak edit background sila pilih template yang sedia ada dahulu dan pilih mana sahaja corak yang di sediakan. Nampak tak contoh contoh layout yang di sediakan. Klik sahaja.



- Lepas tu, pilih background dekat bahagian belah kiri. Klik di background imej dan akan keluar imej yang boleh di pilih atau upload mana mana imej yang anda suka. Seperti contoh imej di bawah.




Contoh atas : Imej yang dah sedia untuk di guna pakai atau klik upload imej untuk imej yang anda nak.


- Yang di tanda merah tu adalah gaya corak anda. Nak tile ke, horizontal ke hape ke. Tekan situ. Selebihnye gelebek la area situ. Dekat atas bahagian tile tu ada alignment yang boleh kita pilih untuk betulkan imej yang kita dah upload. Paham paham? Ok next.







- Yang bawah ini layout. Boleh adjust body, footer layout and adjust width. Pandai pandai la korang adjust sendiri ikut kehendak sendiri.



- And last but not least, boleh klik advanced untuk nak betulkan font text ke, warna font ke, dan sebagainya. Lepastu klik apply. Siap sudah.



Lepas tu kalau nak selalu tukar baju macam saya buat, boleh la pakai cara yang di tunjukkan. Kalau nak mudah atau pakai html, lagi senang. Bubuh jea html tekan save. Siap. Setakat ni faham tak? Macam saya cakap, saya dari segi penerangan ni ada masalah sikit tapi saya cuba untuk menjelaskan dengan lebih details.

-Sila klik gambar untuk pembesaran.

2 comments:

Fatin Baharum said...

i rasa dah nak dekat setahun pakai layout sama, maacm nak tukar jugak, tapi, tu lah..

PEMALAS.

Farhana Anuar said...

tu i dah ajar. tukar cepat! hahaha.

yang i xleh tahu cara tukar layout asyik nak menukar jea keje. haa ni terlebih rajin. :P