Wednesday, November 24, 2010

Print Screen

Tahu tak macam mana nak print screen u guys punye page untuk nak jadikan dalam bentuk JPEG so that u guys boleh la upload kat blog ke, facebook ke kalau kalau nak tunjuk sesuatu. Macam yang saya selalu buat dekat entry sebelum ni. Ok. Before this saya memang tak tahu macam mana nak print screen tapi kawan saya dah ajar. Saya pulak nak ajar orang yang tak tahu. Errr sape yg dah tahu baca je la yea hahaha.

Pertama, pergi dekat page yang u guys nak.

Kedua, dekat keyboard ada button PRTSCRN kan? Tekan button tu. Siapa yang pakai Compaq maybe macam susah sikit. Kalau Acer tak perlu tekal CTRL tapi untuk Compaq saya suggest tekan CTRL+PRTSCRN.

Ketiga, pergi dekat paint and tekan CTRL+V atau paste.

Keempat, u guys boleh crop imej yang u guys nak saja atau tak payah crop and then click CTRL+S. Kalau yang nak crop imej tu, lepas dah crop tekan CTRL+X and tekan CTRL+N untuk bukak new paint. Lepas tu paste balik.


Mudah kan? And jangan lupa save imej as a JPEG. Sebab takut kalau format lain nanti tak boleh nak upload kat mana-mana pulak.

Selamat mencuba :)

Err sorry kalau explanation saya tak memuaskan. Saya kurang dari segi penjelasan fakta hahaha :P

No comments: