Sunday, April 24, 2011

Kerana Cinematic

Hai. :)

Ok sekarang boleh senyum sebab assignment yang aku duk bising payah tu dah settle. Harap aku lulus. Amin. aku buat dalam masa 1 hari setengah. Kira hari ni pagi aku mula sampai pagi esoknya kul 6. Hahaha tah ape jadi dekat assignment tu pun aku tak tau. Tapi aku masih waras untuk menaip konsep dengan betul. Sambil mata kuyu-kuyu taip dekat words. Pehhh habis siap print out keje terus golek golek nak sambung tido. Tapi tak boleh.

Nak tahu ke apa keje yang aku duk bising payah tu? Tengok tak entry sebelum ni ada gambar assignment aku. Nampak tak tajuk dia 'Cinematic Communication'.

Aku di fahamkan subjek ni baru lagi dan akan di jadikan subjek fakulti. Pehhh siapa yang akan ambil sebagai major tu memang korang akan perah otak la. Serius aku masuk kelas tu aku blur habis. Tapi bila terang 1 by 1 tu aku faham la. Bila masuk kelas jea aku blur. Tajuk assignment tu 'Konsep Cinematic dalam filem The Song of Sparrows'. Cerita tu kena tengok dalam kelas. Yang bestnye kelas ni tutorial sejam tengok movie berjam. Biasa ah. Budak TEKA memang tu jea keje dalam kelas. Masa tengok dalam kelas aku g bantai tido. Memang terbaik. Cerita tu kalau tak silap Iran kot tapi takde subtitle. Last last semua tak larat nak tengok pakat balik rumah tengok kat youtube. Korang search la dan tengok. Memang best. Lagi best ada subtitle dekat youtube. :)

Cerita tu arahan Majid Majidi. Bila jadi budak filem ni banyak benefits sebab dari filem yang kita tak pernah tahu wujud, sebenarnya wujud. Filem ni banyak mengajar pasal kehidupan. Jadi aku kena tengok filem ni dan kaji based on konsep yang Cik Mas dah bagi. Yes Cik Maszalida adalah pensyarah untuk subjek ini. Kena kaji based on Cinematic Time dengan Cinematic Space. Bawah cinematic tu ada konsep then pilih and elaborate. Tu yang sampai 15 pages tu. Sejak sejak dah buat tugasan tu, masing masing lepas tu bajet cakap pasal konsep jea. Dan ini jugak benefits budak filem so bila kita mengkritik filem bukan hanya kritikan kosong yang semua orang boleh kritik. Kita kritik based on apa yang kita dah belajar. Best kan?

Imej ihsan google

Pergi search sekarang dekat youtube. Memang best. Nak tengok filem Majidi yang lain tapi internet slow =.=

No comments: